Saturday 20 January 2018

Cafeaua, dulceata de trandafiri si educatorul Montessori


Ieri a fost ziua in care m-am trezit ca neuronii mei au fost deja modificati atat de mult incat sa inceapa sa gandeasca precum un educator Montessori. Adica, in drumul pe jos, de 10 minute, catre gradinita la care imi fac practica de educator, carand cu mine cafeaua din Yemen, French Press-ul si dulceata de trandafiri pentru a-mi rasfata mentorul cu un ritual de baut cafeaua, invatat de la domnul Misu, tatalor de la cafeneaua #stravagantesibiu, m-am trezit ca gandesc un plan de lectie si o activitate in care sa implic si copiii!
Ajunsa la gradinita, m-am dus direct la imprimanta si am scos o harta a lumii cu localizarea Yemen-ului pe ea,
o pagina cu procesul de uscare a boabelor de cafea,
cateva imagini cu gradatia culorii boabelor de cafea pana sunt prajite complet,
si cateva imagini cu harta limbii, a papilelor gustative si a locatiei gusturilor pe limba:
Stiam ca ai nostri copii vor fi atrasi magnetic catre o activitate de adult, fara nicio alta invitatie in prealabil. Boy, was I right? :) 50% prezenta la masa :) Cititi mai jos despre ce am vorbit!


M: "Azi am imprumutat de la raft materialul vostru de baut ceai, ca sa o invit si eu pe educatoarea voastra la o cafea". In aceasta punga pentru cafea este pudra peste care am turnat apa fierbinte ca sa facem cafeaua. Vine tocmai din Yemen aceasta cafea!" le arat Yemen pe harta printata. "Stie cineva pe ce continent se afla Yemen?" 

D, fetita de 6 ani pregatita sa mearga deja la scoala, verifica harta din mana si raspunde: "Asia!"
M: "Voi stiti cum arata boabele de cafea inainte sa ajunga asa pudra in aceasta punga?"

Liniste. Le arat foaia cu boabele verzi, cu uscatul la soare sau prajitul, cu macinatul. Apoi cea cu gradatia culorilor.
Educatoarea: "unde gasiti voi asa o gradatie a culorilor in materialele Montessori?"
E, 3.9 ani: "la cutia cu culori numarul 3!"


Intreb: "voi stiti ce inseamna papile gustative?" 
Tot D: "materialul de gusturi!"
Ridic harta limbii, le-o arat copiilor de jur imprejur, le explic ce sunt papilele gustative si cum simtim dulcele in varful limbii si amarul la baza limbii.

Le explic ritualul: "nenea Misu de la cafenea m-a invatat ca prima data gustam dulceata din petale de trandafiri ca sa se deschida papilele gustative". 
Pauza de gustat dulceata si eu si educatoarea.
Continuam: "apoi, bem apa ca sa clatim papilele gustative, sa fie pregatite pentru gustul cafelei". 
Pauza de baut tacticos apa.
Pasul trei: "bem incet cafeaua, o savuram".
Un copil zice: "Yuck!". Il invit la un exercitiu de mirosit cafeaua asta nemaipomenita, dupa el doresc toti sa faca asta. Unora le place, altora nu.

Incep sa exploreze ce e pe masa. Atractia cea mai mare este French Press-ul meu, copiii ridica si imping pistonul (recipientul fiind gol, doar cu zatul ramas), curiosi:
Urmatoarea atractie este, desigur, dulceata de trandafiri: "Pot sa gust si eu?" intreaba V, 3.6 ani. Educatoarea le permite, cate putin, pe rand, dupa ce isi spala lingurita. Sunt incantati, desigur! :) Merg chiar si pana la oglinda, scot limba si spun ca pe varful limbii simt dulce! Yay, obiectiv atins!


Educatoarea ii intreaba: "stiati ca cea mai scumpa cafea din lume este din excremente de maimuta? Adica un fel de caca." (Rasete cristaline, e ceva cu acest cuvant! Rad copiii mereu cand il aud :) 
"Maimutica asta, Kopi Luwak, mananca aceste fructe in care se afla boabele de cafea, iar boabele ies din corp intregi, la fel cum au intrat. Oamenii le culeg, le prajesc, macina si fac din ele cafea."

In incheiere, adultii ne-am ridicat de la masa, am impins scaunele frumos la loc, am mers la chiuveta sa ne spalam canile si sa returnam pe raft materialul de baut ceai, ca sa il poata folosi si copiii, pentru ceai.

Desi plecasem de acasa doar cu gandul de a bea o cafea de semi lux cu Mentorul meu minunat, am reusit sa le vorbim copiilor despre cunoasterea lumii, simturi (gust si miros), gratie si curtoazie intr-o singura "lectie" ad hoc! Sunt curioasa ce au transmis acasa, parintilor in ziua aceea: "Mona si educatoarea au stat la cafele azi la gradinita, ne-au dat sa mancam dulceata, au zis ca o maimuta face caca cu boabe de cafea si oamenii beau cafea din caca". :)


2 comments: